måndag 20 oktober 2008

Måndagar i Beijing


På måndagar när jag har spelat tennis i en och en halv timme skyndar jag mig till WAB. Där står jag och Anna Castensson i den lilla skolbutiken och säljer skolmaterial och skolkläder till eleverna. Vi är voluntärer där mellan klockan elva och ett.

Inne i butiken skymtar man Linda Sowerby, en nordbrittisk kvinna som är helt underbar. Hon lever verkligen för den lilla butiken. Utan henne, ingen affär säger jag bara.
Precis utanför butiken ligger matsalen. Killarna går förbi då och då. Idag kom de faktiskt in och hälsade till och med.
Fast det kanske var för att Victor behövde pengar idag...Jag är osäker...Ludde behövde ju få en lapp underskriven också...Jaja, jag är glad att jag kan vara där och snoka en gång i veckan i alla fall!

Här står jag och fixar till det med pennskrinen.

Två av mina medarbetare Anna och Marita. Det är så kul att få vara med i Jingxi shoppen, för man får träffa så mycket olika studenter från hela världen. Ibland kommer det in en elev och skall handla och efter ett tag säger dom: -Är du svensk? på svenska!!
Det hela brukar då sluta med ett garv och en pratstund. En del ungar har inte pratat svenska på länge, så det är kul för dom att få höra lite svenska på skolan! Det tycker vi också!
Anna och jag brukar sticka iväg och käka lunch direkt efter uppdraget på WAB för då är vi hungriga som värmlands-vargar!! Sen brukar vi dricka kaffe hemma hos någon till det är dags att hämta barn/vänta in barn från skolan.
Tjoho!!! Det är mina måndagar det!

2 kommentarer:

Christian sa...

Kanonbra att du har koll på killarna. Idag kom interimsbetygen för Ludvig och Victor. Det märks att du varit på skolan och hållit dem i hampan.

Leila sa...

Mina måndagar består av förberedelser inför och lektionen med Justyna. Rätt tidskrävande att göra allt material själv, men rätt så kul iaf.