fredag 18 september 2009

798 och fredagskaos


På bilden ovan här sammanfattas min fredagförmiddag.

1. Paraply
2. Salvor för mina på stor-bättringsväg-hand-eksem
3. Ett minimunspel i halsbandskedja(present till Lucas tjejkompis som fyller år imorn)
4. En DVD, the boat that rocked, rekommenderad av Kalle som är Oskars storebror
5. En gul Ocarina med fin påse till och en Lär-dig-spela-Ocarina-bok
6. Ett anteckningshäfte som ser ut som och luktar som en chokladkaka

Jag skulle ta en förmiddagsfika med Helena och vi bestämde oss för 798-området i närheten av där vi bor, eftersom stan inte var att tänka på idag. Hela stan är avstängd p g a övningar inför det stora 60 åriga nationaldagsfirandet i oktober. Trafiken är minst sagt ett par källarvåningar lägre ned än vanligt, ett rent helvete alltså.
Luften är idag kvav, 28 grader, och himlen känns blytung. Jag tog med mig mitt supersöta paraflax, just in case.

798 är ett skönt kvarter nära Lido med livs levande, rykande färsk kultur. Där trängs gallerier med hippa små kitsch-butiker, hantverk och i varannat hål i väggen ligger det mysiga kaféer och luncherior i olika stämningar och smaker. Vi strosade runt lite och satte oss ner för att dricka kaffe. Trevligt!

Helt plötsligt fick jag en spöklik känsla av att MATRIX spelade mig ett spratt. I en liten gränd, en bit bort, svävade en ljuvlig musikvåg helt viktlöst in i mina öron. Jag drogs hypnotiskt mot ljudet, man kunde nästan se musiken som en fladdrande sidensjal i alla regnbågens färger. Jag gick in genom den lilla dörren som ljudet kom ifrån och där, DÄR var jag i Ocarinans värld! -Mamma, visst är det helt fantastiskt! Minns du vad vi pratade om häromdagen?

Killen på bilden var en Ocarina-guru. Jag ville aldrig gå därifrån. -Näcken, åk till Kina och lär upp dig!

Här hänger det Ocarinor i alla former, färger och storlekar. Dyra, billiga, allt vad du vill!
Kunde inte gå därifrån tomhänt!


Här är ett annat glatt gäng jag stötte på i en keramikbutik. Oemotståndligt bekymmersfria! Snacka om Backstreet Boys! Lovely!

3 kommentarer:

August sa...

Du kan bli huvudpersonen i nästa Zeldaspel nu!

Leila sa...

Åh, varför gick vi inte dit när jag var där?!
Du bara lockar mej att komma snart igen... :)

Christian sa...

Oj, ännu ett instrument som kommit till familjen. Börjar att likna familjen Osmonds....