onsdag 21 oktober 2009

Indisk matlagningskurs i "The Hutong"


Här var jag igår och lärde mig att laga Butter chicken, fast detta var den vegetariska varianten Makhanwala. Channa Masala var också på menyn, så även vegetable Pakoras.
AnnaKarin känner en söt indisk tjej som håller i matlagningskurser på ett kulturcenter i stan. De bedriver sina aktiviteter i en häftig klassisk hutong som är lite ombygd för att passa ändamålen.
Innan jag visste ordet av så var jag anmäld tillen liten cirkel. Vi var sex tjejer som storögda fick lära oss alla hemligeter som butter chicken såsen håller.
I två timmar lagade vi mat och sedan åt vi upp den på mycket mindre tid. Det var så gott!
Stolta och mätta for vi efteråt till Element Fresh för att få oss en kopp kaffe på takterassen i den sköna höstsolen som aldrig verkar ge upp sitt varma grepp om Pekings absolut vackraste höst hittills. Hutongen vi hade vistats i var visserligen hyfsat modern och vi hade ström för dagen, men det var kallt i den lilla stugan trots att vi hade dunväst över kashmirtröjorna.
En helt klart lyckad dag med goda och glada kompisar! Nu gäller det att snart laga till rätterna hemmavid så att jag inte glömmer trixen!
Gå in och kolla, ni, lyckliga, som obehindrat kan! www.thehutong.com

2 kommentarer:

Leila sa...

Ååh, vad avundsjuk jag blir! Jag som ääälskar indisk mat!

Christian sa...

Jag blir hungrig! Jag ääälskar också Rice and Curry!