fredag 19 oktober 2012

Albertina (Ingen Fara!)

Häromdagen ringde Peter och berättade att han skulle sälja gamla Bettan, vår Ford S-max, som vi hyrt i fyra år av honom. Han hade bilen över lovet när vi var i Thailand och då hittade han väl en kund som ville ha rishögen, antar jag. Nej, nu var jag lite väl rask på tangenterna. Rishög har den faktiskt inte hunnit bli än, men den är på väg därhän som alla bilar blir så fort här i Beijing, så Peter är smart och säljer nu innan den blir svårsåld. Vi förstår honom fast vad skulle nu vi få istället?
Peter erbjöd oss en stor blå Buick, en sådan där clichéartad expatbuss som jag hatar! För tusen spänn mer i månaden dessutom! Jaha. Så nu är jag busschaufför i Beijing utan busskörkort.

Att tränga sig in på någon liten bakgata eller parkering med det där monstret är uteslutet.
Att slinka sig före i bilkön och se blond ut är utelsutet (dessutom är rutorna mörkade som om jag körde runt på Jolie och Pitt).
Att överhuvudtaget vara eller känna sig diskret med den bilen är UTESLUTET!
Det känns som om jag blivit sjukligt överviktig, som om jag förvandlats till Fru Jumbo och satt i en glasaffär. Och det är ju,som ni vet, alla flickors dröm...

Jag har i alla fall lovat mig själv och alla andra att inte bitcha om saken utan ge det hela en prövotid. Det är nu dag tre och jag har varit in till stan en snabbis för att hämta min uppsydda klänning som jag skall ha på mig imorgon på Men´s Night.
Till min stora glädje såg jag att de små kommunarbetarna på SanLiTun klättrade i träden längs hela Jiubajie för att få till julbelysningen på vackraste viset! Skickliga som apor var de! Det lovar gott!
Nåväl, bilturen gick skapligt, men det känns som om jag är rejält bred över baken och alla larmen som tjuter och går av så fort man startar och stannar slagskeppet har jag inte vant mig vid ännu. För att inte tala om alla knappar som skall vridas åt helt andra håll än på Bettan. Jag får knappt på radion! Fy, vad jag tycker förändringar är jobbiga! Det är väl inte ett ålderstecken? Neeej, så har jag varit jämt! Joo, det har jag! Joooooo, jag haaar det!! JOHO! Blä.


Så här ser Albertina (Tjocka Berta) ut på ett ungefär.

2 kommentarer:

Leila sa...

Kanske du ska ta en bild på bilen så vi får se the real thing?
Jag tycker den verkar snyggare än den gamla, och en blå bil bådar väl gott, hence Kapten...

Anonym sa...

Det är kul med nya saker Vicky