torsdag 20 december 2012

Fröknusperkex!

Du milde! Detta börjar bli en receptblogg! Inte meningen, men nu blev det så här i juletider då skypen strejkar och hotmail är trist. Bäst att skynda sig att posta detta recept innan Mayadommen faller över oss!
Fröknusperkex!


Ja, så här ser det ut. Otroligt smakrikt och knastrigt utan att smula alltför mycket. Magen älskar detta! En riktig piprensare! Lucas har nästan ätit upp hela första satsen så nu bakar jag en ny alltmedan jag skriver detta inlägg.

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda samman i en bunke:
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
en halv dl hela linfrön
en halv dl rapsolja
2 dl fullkornsmjöl (jag tog dinkel)
2 dl kokhett vatten
1-2 msk salt ev fling

Bred ut alltsammans tunt på ett bakplåtspapper på en plåt. Hela pappret täcks i stort sett. Jag använde en slickepott till hjälp. Grädda i ugnen i 55 minuter. Jag hällde lite extra salt ovanpå smettäcket innan jag stoppade in plåten, men det blev nästan lite för salt, fast gott också. Man kan ju göra hur många olika varianter som helst. Kryddor, andra fröer, torkad frukt m m. Hur enkelt som helst och gott!

1 kommentar:

Leila sa...

Tack älskling! Jag ska baka knäckebröd, var säker på det!