måndag 25 mars 2013

Vår-röjet

I helgen har jag varit Flitiga Lisa och storstädat i källaren. Nästan varenda liten låda har jag gått igenom, synat varenda liten grej och avgjort om just denna tingest fått visum i vårt förråd ett år till. Mycket har gått till tippen, dvs ayin. Jag slängde en hel del redan på söndagen så att en del andra får ta del av kakan, men jag vågar inte slänga allt till de vanliga städayisarna, utan att Wangan får gå igenom och ta det hon vill ha först för annars blir hon så vresig på mig och det sura äpplet vill inte jag bita i. Bäst att hon får Victors gamla urtvättade t-shirts med heavy metall tryck på. Hon är så söt då hon går runt och städar i såna kläder, 44 år gammal, eller ung, kanske en del föredrar att säga.

Mina jul-lådor, och andra högtidslådor gick jag faktiskt inte igenom den här gången. Men de fick sig en omgång av dammtrasan och en liten om-organisation skedde även i det lilla ayirummet längst in också. Mössor,halsdukar och vant-lådan ligger numera längst ned och badkläder har klättrat en bit upp i stapeln!

Som alltid när man är igång och stor-rensar i förråd blir man ju i ett rasande behov av att åka till Ikea för att införskaffa mera lådor att organisera och styra upp det hela med och då åker det ju med en hel del annat också. Jag köpte bl a en hallmatta till Victor som han skall få ta med sig till Sverige och ha i sin än så länge imaginära bostad där. Jag tyckte den var kul med de kinesiska karaktärerna på. Tillsammans bildar de ordet "Välkommen". 

På söndagen hann vi att fira palmsöndagen med en gudstjänst på ambassaden och vi tog oss en härlig vårpremiärtur på våra cyklar. Vi trampade till Tyske Bagare Herr Bock och köpte bröd som vi gjorde vitlöksbröd i ugn av till vår goda hummersoppa som CK kokat.

Idag sa jag upp mig från en kurs jag tvingat mig att gå på. -Neej, tänkte jag, det här är inget kul, jag är för spänd, för stressad, vill bara framåt hela tiden, men inget händer. This is tooo slow! (Kanske är det det jag behöver, men det fattar ju inte jag!) Jag har inte tränat mellan träffarna. Varför? Måste bero på att jag inte har intresset/läggningen. 
Vad är det nu för kurs jag talar om?
Taiji, så klart.
Tänkte att nu har jag bott i Kina i tio år och det vore kul att få veta mer om denna uråldriga livsstil/rörelse/dans/sport/kunskap. Fick nys om en kille som tränat Taiji i många herrans år och som kunde engelska mycket bra och gett lektioner både i Kina och utomlands som inte var alltför dyr. Hyrde in honom i ett paket på tio gånger, men nu efter åtta gånger har jag upptäckt att detta inte är något för mig just nu i alla fall. Har så mycket annat i skallen att tänka på så det får helt enkelt inte plats mer på hårddisken för tillfället. Det ryker redan ur skallen på mig! Tränaren är helt underbar skall tilläggas. Han är ursöt och mycket duktig. Kanske en annan gång. 
Nu är det kvällsmat på gång här. Pojkarna är såååååå hungriga!!!!

1 kommentar:

Leila sa...

Åh, vad mysigt att du bloggar igen så jag får mig lite inblick i din vardag, jag behöver ju det ju!
Försökte ringa dig ett par gånger idag men ingen svarade :(